Så skapades masshysterin mot Kuba i den gångna helgen från trollfabriker i USA och Spanien
DET HÄR ÄR BAKGRUNDEN till den fabricerade #SOS-CUBA-kampanjen
med USA som bas och verkställd av den argentinske ”Troll-fabrikören” Agustín
Antonetti:
•
Mer än 1
500 konton deltog i operationen med hashtaggen #SOSCuba som skapades mellan 10 och 11 juli.
•
På
söndagen den 1 juli, med hundratusentals tweets och deltagande av många ”konstnärskonton”,
blev etiketten en världsomspännande trend i flera länder efter den första
demonstrationen i Kuba i kommunen San Antonio de Los Baños. Men posterna
publicerades från USA!
•
Det första
kontot som använde HT #SOSCuba, relaterat till situationen för COVID i Kuba
skapades i Spanien. Det publicerade
mer än tusen tweets både den 10 och 11 juli, med en automatisering av 5
retweets per sekund.
DET ÄR EN SAMMANFATTNING av vad den spanske analytikern Julián Macías Tovar har kommit fram
till efter att ha studerat hur explosionen av poster på de sociala medierna med
Kuba som mål genomfördes den gångna helgen.
Erfarenheterna från Bolivia men framför allt Nicaragua vid kuppförsöket 2018, då fem
miljoner poster publicerades i nätet MOT sandinistregeringen de första dagarna,
bekräftar att USA och den internationella högern ser detta medie som det
främsta vapnet mot alla progressiva demokratiska regeringar med ”Regimbyte” som
mål.
Nu
skriver Lisbeth Henricsson, en gammal vän och kamrat i Linköping att ”Idag hade
SVT:s reporter Fouad Yousefi en lång
intervju med bara exilkubaner i Miami- helt utan förklaring av vilka de är
eller har varit, eller att de lämnade Kuba först när privilegierna försvann i och
med Revolutionen! Miamikubanerna är ju överlag Kuba-hatare och fick uttala sig i
SVT utan något som helst ifrågasättande om att Biden och USA måste ingripa! Och
vad det ingripandet innebär, det vet vi, invasion av Kuba! Vad ska man göra med
SVT som även de springer allt längre högerut”?
Dick Emanuelsson / Tegucigalpa
Utredningen bekräftar den perversa kampanjen från de sociala medierna mot
Kuba som lanserades från utlandet!
Det hävdar den kände
spanske analytikern Julián Macías Tovar
som har analyserat den intensiva kampanj som skapats på de digitala nätverken
mot den kubanska revolutionen de senaste dagarna.
Kampanjen lanserades
från utlandet och har haft som referens argentinaren AGUS ANTONELLI, en politisk operatör för den latinamerikanska högern
som har deltagit i flera operationer mot vänsterregeringarna i Latinamerika.
Robotar, algoritmer och falska konton
Operationen använde
intensivt robotar, algoritmer och konton som skapats just för tillfället för
att verkställa en repetition av de meddelanden som utfärdats av avsändarna för
den manipulerande kampanjen.
Det första kontot som
använde HT #SOSCuba, relaterat till
situationen för COVID i Kuba kom från
Spanien. Det publicerade mer än tusen
tweets både 10 och 11 juli, med en automatisering av 5 retweets per sekund!
Forskaren påpekar att
en av referenterna till operationen var argentinaren AGUSTÍN ANTONETTI. Han är en del av högerns Fundación
Libertad [1]. Antonetti har varit en aktiv deltagare i
hoaxes och bots-kampanjer på sociala nätverk mot vänsterprocesserna i
Latinamerika, bland annat mot Bolivias störtade president Evo Morales och
Mexikos Andrés Manuel López Obrador. Efter Facebooks egna undersökningar
avslöjades ”trollfabrikanterna” och många konton sanktionerades för denna
politiska verksamhet i nätverken.
1500 NYA konton 10 och 11 juli
Tovar påpekade i sin
flitiga undersökning att kampanjer genomfördes av artister genom att delta med
en tweet med HT #SOSCuba, relaterat till dödsfall av COVID och brist på
medicinska resurser i Kuba.
För att göra detta
lanserades en tweet som fick mer än 1100 svar. En slående sak är, att om du
analyserar dessa svar kommer nästan alla från nyskapade konton eller är högst
ett år gamla. Mer än 1500 konton som deltog i operationen med hashtaggen #SOSCuba skapades
mellan 10 och 11 juli.
De internationella
medierna tog sedan över det ”sociala” ansvaret efter att ha gjort kampanjen
synlig.
Finansierade antikubanska medier som påstår sig representera en "oberoende journalistik". |
Kontot ”US Navy” bakom lögn- och hatkampanjen
På söndagen den 11
juli, med hundratusentals tweets och deltagande av många konstnärskonton, blev
etiketten en världsomspännande trend i flera länder efter att den första
demonstrationen i San Antonio de Los Baños hade ägt rum. Den publicerades från
USA under namnet ”Yusnaby” med tusentals RT:er. Som Tovar påpekar:
”Märkligt nog är
Yusnaby (US Navy) det konto som framträder mest i mina trådar. För det är ett
av mönstren för de automatiserade falska kontona som sprider lögner och
hatkampanjer. Om du letar efter min @ + Yusnaby kommer du att hitta oändlig
antal”.
Hundratusentals automatiserade tweets
Nätverksanalytikern
avslöjar att när man analyserar kampanjens etikett är det mest märkbara att
exakta tweets repeteras, vilket indikerar förekomsten av automatiserade mönster
med hundratusentals tweets och ett liknande antal följda- och anhängare av det
automatiska systemet vilket ger en vinst av nya anhängare.
En annan mycket synlig
del av operationen är den massiva användningen av registrerade konton med
matriser som är mycket vanliga i andra internationella kampanjer, som
statskuppen i Bolivia (2019) eller den aktiva närvaron av språkrör från den
latinamerikanska högern som Tertsch, Cabal och Tuto Quiroga.
Tovar fördömer också
användningen av manipulerade bilder eller händelser från andra länder och
artikuleringen av nätverk via olika högermedier på kontinenten.
Laboratorier och organisationer i USA
Undersökningen
bekräftar de kubanska myndigheternas kritik och uppfattning om att det är en
samordnad operation i det digitala nätet där ”avsevärda resurser används, det
är inte något improviserat. Det är något mycket väl utformat med strukturer och
organisationer i USA. Med laboratorier som arbetar för att skapa dessa villkor
och uppnå sina mål ”.
Se hela tråden i denna
noggranna undersökning:
https://twitter.com/JulianMaciasT/status/1414681678539378691
[1]. https://grupojovenfl.wordpress.com/acerca-de-fundacion-libertad/