tisdag 13 juli 2021

Så skapades masshysterin mot Kuba i den gångna helgen från trollfabriker i USA och Spanien

 




Så skapades masshysterin mot Kuba i den gångna helgen från trollfabriker i USA och Spanien

 

DET HÄR ÄR BAKGRUNDEN till den fabricerade #SOS-CUBA-kampanjen med USA som bas och verkställd av den argentinske ”Troll-fabrikören” Agustín Antonetti:

         Mer än 1 500 konton deltog i operationen med hashtaggen #SOSCuba som skapades mellan 10 och 11 juli.

         På söndagen den 1 juli, med hundratusentals tweets och deltagande av många ”konstnärskonton”, blev etiketten en världsomspännande trend i flera länder efter den första demonstrationen i Kuba i kommunen San Antonio de Los Baños. Men posterna publicerades från USA!

         Det första kontot som använde HT #SOSCuba, relaterat till situationen för COVID i Kuba skapades i Spanien. Det publicerade mer än tusen tweets både den 10 och 11 juli, med en automatisering av 5 retweets per sekund.

 

DET ÄR EN SAMMANFATTNING av vad den spanske analytikern Julián Macías Tovar har kommit fram till efter att ha studerat hur explosionen av poster på de sociala medierna med Kuba som mål genomfördes den gångna helgen.

Erfarenheterna från Bolivia men framför allt Nicaragua vid kuppförsöket 2018, då fem miljoner poster publicerades i nätet MOT sandinistregeringen de första dagarna, bekräftar att USA och den internationella högern ser detta medie som det främsta vapnet mot alla progressiva demokratiska regeringar med ”Regimbyte” som mål.

Nu skriver Lisbeth Henricsson, en gammal vän och kamrat i Linköping att ”Idag hade SVT:s reporter Fouad Yousefi en lång intervju med bara exilkubaner i Miami- helt utan förklaring av vilka de är eller har varit, eller att de lämnade Kuba först när privilegierna försvann i och med Revolutionen! Miamikubanerna är ju överlag Kuba-hatare och fick uttala sig i SVT utan något som helst ifrågasättande om att Biden och USA måste ingripa! Och vad det ingripandet innebär, det vet vi, invasion av Kuba! Vad ska man göra med SVT som även de springer allt längre högerut”?

Dick Emanuelsson / Tegucigalpa




Utredningen bekräftar den perversa kampanjen från de sociala medierna mot Kuba som lanserades från utlandet!

Det hävdar den kände spanske analytikern Julián Macías Tovar som har analyserat den intensiva kampanj som skapats på de digitala nätverken mot den kubanska revolutionen de senaste dagarna.

Kampanjen lanserades från utlandet och har haft som referens argentinaren AGUS ANTONELLI, en politisk operatör för den latinamerikanska högern som har deltagit i flera operationer mot vänsterregeringarna i Latinamerika.

 

Robotar, algoritmer och falska konton

Operationen använde intensivt robotar, algoritmer och konton som skapats just för tillfället för att verkställa en repetition av de meddelanden som utfärdats av avsändarna för den manipulerande kampanjen.

Det första kontot som använde HT #SOSCuba, relaterat till situationen för COVID i Kuba kom från Spanien. Det publicerade mer än tusen tweets både 10 och 11 juli, med en automatisering av 5 retweets per sekund!

Forskaren påpekar att en av referenterna till operationen var argentinaren AGUSTÍN ANTONETTI. Han är en del av högerns Fundación Libertad [1]. Antonetti har varit en aktiv deltagare i hoaxes och bots-kampanjer på sociala nätverk mot vänsterprocesserna i Latinamerika, bland annat mot Bolivias störtade president Evo Morales och Mexikos Andrés Manuel López Obrador. Efter Facebooks egna undersökningar avslöjades ”trollfabrikanterna” och många konton sanktionerades för denna politiska verksamhet i nätverken.

 

1500 NYA konton 10 och 11 juli

Tovar påpekade i sin flitiga undersökning att kampanjer genomfördes av artister genom att delta med en tweet med HT #SOSCuba, relaterat till dödsfall av COVID och brist på medicinska resurser i Kuba.

För att göra detta lanserades en tweet som fick mer än 1100 svar. En slående sak är, att om du analyserar dessa svar kommer nästan alla från nyskapade konton eller är högst ett år gamla. Mer än 1500 konton som deltog i operationen med hashtaggen #SOSCuba skapades mellan 10 och 11 juli.

De internationella medierna tog sedan över det ”sociala” ansvaret efter att ha gjort kampanjen synlig.


Finansierade antikubanska medier som påstår sig representera en "oberoende journalistik".


Kontot ”US Navy” bakom lögn- och hatkampanjen

På söndagen den 11 juli, med hundratusentals tweets och deltagande av många konstnärskonton, blev etiketten en världsomspännande trend i flera länder efter att den första demonstrationen i San Antonio de Los Baños hade ägt rum. Den publicerades från USA under namnet ”Yusnaby” med tusentals RT:er. Som Tovar påpekar:

”Märkligt nog är Yusnaby (US Navy) det konto som framträder mest i mina trådar. För det är ett av mönstren för de automatiserade falska kontona som sprider lögner och hatkampanjer. Om du letar efter min @ + Yusnaby kommer du att hitta oändlig antal”.

 

Hundratusentals automatiserade tweets

Nätverksanalytikern avslöjar att när man analyserar kampanjens etikett är det mest märkbara att exakta tweets repeteras, vilket indikerar förekomsten av automatiserade mönster med hundratusentals tweets och ett liknande antal följda- och anhängare av det automatiska systemet vilket ger en vinst av nya anhängare.

En annan mycket synlig del av operationen är den massiva användningen av registrerade konton med matriser som är mycket vanliga i andra internationella kampanjer, som statskuppen i Bolivia (2019) eller den aktiva närvaron av språkrör från den latinamerikanska högern som Tertsch, Cabal och Tuto Quiroga.

Tovar fördömer också användningen av manipulerade bilder eller händelser från andra länder och artikuleringen av nätverk via olika högermedier på kontinenten.

 

Laboratorier och organisationer i USA

Undersökningen bekräftar de kubanska myndigheternas kritik och uppfattning om att det är en samordnad operation i det digitala nätet där ”avsevärda resurser används, det är inte något improviserat. Det är något mycket väl utformat med strukturer och organisationer i USA. Med laboratorier som arbetar för att skapa dessa villkor och uppnå sina mål ”.


Se hela tråden i denna noggranna undersökning:

https://twitter.com/JulianMaciasT/status/1414681678539378691

[1]. https://grupojovenfl.wordpress.com/acerca-de-fundacion-libertad/